YOUTUBE TGRT Haber TV kanalının
CANLI Cumhurbaşkanı Erdoğan 2023 Yılı Asgari Ücretini Açıkladı #sondakika
isimli videosundan fısıltılanmıştır.
Bu tür içerikleri ve daha fazlasını görmek için videoyu beğenip abone olmayı unutmayın…
Yorumlara da yazının linkini paylaşarak bize destek olabilirsiniz.
Videoya ulaşmak için Linki kullanabilirsiniz https://www.youtube.com/watch?v=Cbz7vnzTL2g.
20 lira olarak yansıyor. 1 Ocak 2021’e geldiğimizde ise 2825 lira olarak görüyoruz. 1 Ocak 2022’de 4253 lira görüldüğü gibi sadece yılda bir kez yapılan asgari ücret sanımı. Ama tabii tarihler 2022 gösterdiğinde enflasyonun yükselmesiyle beraber yılda iki kez asgari ücrete bir düzenleme getirmesi de gündemdeydi. 1 Temmuz 2022 itibariyle asgari ücret oranı 5500 lira tabii gözler 1 Ocak 2023’ü gösterdiğinde yeni asgari ücret ne olacak? 5500 liralardan acaba hangi rakama yükselmiş olacak? Şimdi ne kadarlık bir orana zam gelirse elimize geçecek asgari ücret ne olacak? Ona bir hemen hızlıca bakalım sevgili izleyiciler. Yüzde otuz altı nokta dörtlük bir zamla yedi bin beş yüzde yükseliyor asgari ücret sevgili izleyiciler net rakamlarla bahsedelim. Çok detaya boğmamak adına. Tabii ardından iş
verene maliyetine de bakacağız ama önce zam oranları itibariyle ele geçecek net miktar ne olacak? Onu sizle paylaşalım. Eğer ki yüzde kırklık bir zam yapılırsa beş bin beş yüz lira üzerinden yedi bin yedi yüz lira olarak yansıyacak net asgari ücret rakamı. Olur ki yüzde kırk beş nokta kırk beşlerden söz edecek olursak sekiz bin lira yüzde elli oranında olursa sekiz bin iki yüz elli lira yüzde ellinin üzerine çıkarsa bu rakam örneğin yüzde elli dört nokta elli dört olarak
bir zam öngörülürse sekiz bin beş yüz lira yüzde altmışlara yakın bir zam olursa sekiz bin yedi yüz elli ve yüzde altmışlara aşan bir zam oranıyla dokuz bin lira ki Türk işin özellikle dokuz bin lira konusunda anlaşılmazsa masaya oturmayız açıklaması vardı. Tabii tüm bunlar olasılıklar az sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın yapacağı açıklamayla iki bin yirmi üç asgari ücret de belli olmuş olacak ve sevgili izleyiciler sosyal güvenlik uzmanı Sayın İsa Karakaş bizimle gün ortasında bir kendisine de soralım. Sayın Karakaş merhaba. Hoş geldiniz gün ortasında. Merhabalar günlerim. Hoş buldum. Şimdi eee hemen de külliyeye dönebiliriz. Onu da hatırlatalım. Sayın Cumhurbaşkanı birazdan açıklamasını gerçekleştirecek ama hemen bir sorayım. Ne kadarlık bir oran bekliyorsunuz? Yani beklediğimiz oranı artık belli oldu biliyorsunuz. Bir psikolojik sinir var. Sekiz bin altında bir rakam beklemiyoruz. Maksimum
sekiz bin beş yüz liraya bekliyoruz. Iıı dün Sayın Cumhurbaşkanı’na soruldu. Özellikle dokuz bin liradan söz ediliyor. Türk işin ııı talep ettiği rakam bu ama işte Sayın Cumhurbaşkanı’nın açıklamaları doğrultusunda çok sekiz bin sekiz bin beş yüz aralığı olur gibi mi? Çok konuştuk bu rakamları ama bir kez daha o bandı size sormak istiyorum. Evet şimdi şöyle ııı hafızamızı tazelediğimiz zaman siz de istatistiklere yer verdiniz. Geçen yıl yüz elli
oranda bir artış oldu Gülden. Geçen yıl asgari ücret iki bin liralarda iken yani iki bin sekiz yüz yirmi beş liradayken yüz ııı dört dört bin lira olur mu diye onun konuşmasını yapıyorduk. Bu sene sekiz bin liradan bahsediyoruz. Yani geçen seneki enflasyon oranı bu yılki enflasyon oranına göre çok düşük oldu zaten aşikat. Ve o dönem yüz elli üzerinde zam yapılmıştı. Bu yıl Türk işin açlık sınırı ııı ekonomik göstergeler, tüyük enflasyonu ve bütün bu verileri göz önünde bulundurduğumuz zaman yine ııı yüz ellinin altında bir ııı artış ııı altında olmayacağını öngörüyoruz. Yani yüz elli oranda bir artış dediğimiz zaman net sekiz bin iki yüz elliye denk geliyoruz. Yine Sayın Cumhurbaşkanımızın geçen yıl olduğu gibi refah payından daha fazlalık bir pay ııı ücretlerimize, çalışanlarımıza vermesini öngördüğümüz için sekiz bin beş yüz TL gibi bir rakam bekliyoruz. Bunun üzerinde bir rakam neden
beklenmiyoruz? Çünkü zaten dünkü Cumhurbaşkanımızın açıklamasından Türk işin açıklamasından sonra sırtımızda küfe var dediği zaman. Çünkü hepimiz biliyoruz ki asgari ücret sadece yedi milyon kişiyi ilgilendirmiyor Gülden. Belki de eee asgari ücretin en çok konuşulduğu ülkelerinin başına geliyoruz biz. Biliyorsunuz asgari ücretli sayısı Avrupa Biliyi ülkelerine baktığımız zaman yüzde ikiyle yüzde beş arasında. Bizde asgari ücret ve komşu ücret dediğimiz yani yüzde on fazlasını alanlar da göz önünde
bulundurduğumuz zaman ııı neredeyse yüzde kırk sekiz, yüzde elli rakamlara ulaşıyoruz. Yani asgari ücretin ne kadar çok artışından ziyade ne kadar çok kişiyi ilgilendirdiği çok önemli. Tabii. Bir de bu rakamlar zaten nominal rakamlar. Yani istediğiniz kadar artırın. Eğer satın alma gücü yönünden desteklenmediği takdirde ve özellikle fırsatçılık yapılmadığı takdirde o zaman bir anlam taşır. Iıı çünkü burada karşılıklı fedakarlık lazım. Yani işçimiz, emekçimiz gerçekten zor durumda çarşıya pazara gittiğimiz zaman satın alma gücünü düştüğünü zaten biliyoruz. Bunu zaten tüy yükü rakamlarından garisafi milli hasıladaki büyüme oranlarına baktığımız zaman bunun sermayeye giden payın son yıllarda daha fazla olduğunu ve maalesef çalışanların payının düştüğünü görüyoruz. Hal böyle iken Cumhurbaşkanısı bunu da göz önünde bulundurup çalışanlarla yine bir düzenleme yapacağını öngörüyoruz. Eee özellikle geçmiş yıllara baktığımızda aslında mesele asgari ücretin artılmasıyla beraber sizinle daha önceki yayınlarda da konuştuk. Hem tabii enflasyondaki düşüş önemli. Bir de vergi dilimi meselesi var ki çokça konuşulan. Acaba vergi diliminde de bir sınırlama gelir mi gelmez mi meselesi de önemli. Ama geçmiş yılları biz biraz önce tabloda paylaştık. Aslında yılda bir kez yapılan bir asgari ücret samiminden söz ediyoruz. Iki bin yirmi iki itibariyle yılda iki kez gerçekleşiyor. Dolayısıyla biraz geçmiş yılları oranla baktığımızda bugün açıklanacak rakam üzerinde artık uzlaşıya varılmış rakam olacak. Nasıl bir
süreç geçti peki? Özellikle işte Türkiye’nin dokuz bin lira talebinden söz ettik. Sayın Cumhurbaşkanı’nın açıklamaları dün yansıdı kamuoyuna. Ne dersiniz İsa Bey? Şimdi Gülden iki bin altıdan itibaren istatistiklere yer verdi. Istersen biraz daha geriye doğru gidip hafızamızı tazeliye. Şimdi asgari ücret biliyorsun iki bin on altı yılından beri sadece yılda bir kez belirleniyordu. Evet. Iıı bu yıl enflasyon yüksek olduğu için ikinci kez ııı artırıldı. Iki bin yıllara gittiğimiz zaman asgari ücret yılda dört kez
belirleniyor. Dört kez. Bakalım. Iki bin iki yılında dört kez belirlendi. Neden? Enflasyona göre. Çünkü biz enflasyonla ııı yaşayan bir toplumumuz. Dolayısıyla enflasyona göre biz asgari ücretin artışını yılda kaç kez yapacağına artık bu konuda tecrübemiz var. Bugün görüştü konuştuğumuz asgari ücret ne kadar yüksek olursa olsun eee eğer ki enflasyon olan enflasyon oranları yüksek kalmaya devam ederse fırsatçılar yine fırsatçılığını yapıp daha asgari ücret artmadan hemen
anda fiyatları katlamaya devam ederlerse belki de ııı yılın ilk çeyreğinde ikinci bir artış bile gündeme gelebilecektir. Şimdi ne kadar artış olacağıyla ilgili yani Türk işin açıklamış olduğu rakamlar gerçekçi rakamlar ben yıllardır takip ediyorum. Çünkü zaten asgari ücrete mahsus bir açıklama değildi. Yani yıllardan beri açlıksınlığı yoksulluk sınırı araştırmaları zaten vardı. Bu her ay yayılanıyordu. Kasım ayı verilerini göz önünde
bulundurdular. Ve onlar da istihdamın önemli bildikleri için işsizlik işsizlik oranlarında göz önünde bulundurduğu için gerçekten Türk iş son derece makul rakamlarla masaya oturdu ve dedi ki açlıksının altında olmaz. Eee gerçekten de açlıksınır dediğin yedi bin yedi yüz seksen beşlerin altında oturmamaları gerekiyordu. Bunu da yaptılar. Eee şimdi biliyorsun bir Aralık’ta bu süreç başladı. Bir Aralık’ta süreç başladıktan sonra yedi takim belirlendi. Yedi Aralık’ta
birinci toplantı, on dört tarafta, ikinci toplantı ve en son yirmi aralıkta toplandı. Maalesef halen daha ııı işveren kesiminin resmi bir rakamı söz konusu değil. Ama bizim aldığımız duyumlara göre ııı işverenlerin yedi bin sekiz yüz yüzyıl delil civarında bir rakamdan bahsettikleri ııı söyleniyor. Bu konuşuluyor. Yani bu rakam gerçekten çok gerçeklerden uzak bir rakam. Iıı dolayısıyla. Şimdi aslında ııı Sayın Karakas şunu söyleyelim. Iıı sizin
bıraktığınız yerden. Geçmiş yıllara bakacak olursak mutlaka işveren tarafının eee hem ilk altı ay hem sonrası için iki bin yirmi iki öncesinden söz ediyoruz. Eee taleplerini eee kamuoyla paylaştığını biliyoruz. Bir önceki eee aslında asgari ücret görüşmelerinde de öyle ama bu seferki biraz farklı ilerledi galiba. Şimdi Gülden geçen yıl devrim gibi bir düzenleme yapıldı. Işverenleri hükümet çok rahatlattı. Olağanüstü destekler veriyor. Bunu göz ardı etmemiz lazım. Özellikle bunu konuşmamız lazım. Geçen yıla kadar biz neyi konuşuyorduk? Asgari ücret, gelir vergisinden muaf olur mu olmaz mı? Yüzde on beşlik bir eee azalış oldu. Aslında bu yüzde on beşlik gelir eee vergisi oranı işverenlerin sırtındaydı. Yani brüt ücretin içerisindeydi bu oran. Hükümet bunun tamamını kendisi yüklendi. Yani demek istediğim hükümetin olağanüstü teşvikleri var. Bu da yetmedi. Asgari ücret desteği verdi. Yani şu anda halen biliyorsun asgari ücretli çalışan işverenlere her ay işçi başına yüz seleğe kadar bir destekten söz ediyoruz. Yine ııı ben defalarca tekerete haberden ııı bunları söyledim. Neyi söyledik? Işsizlik sigortası fonundan teşviklerin çoğu işverenlere gidiyor. Hazineden çok sayıda teşvik var. Yani dolayısıyla hükümet istihdam konusunda işsizliğin azaltılması konusunda son derece kararlı ve bu açıdan hiçbir zaman işverenlerimizi üretenleri ııı yalnız bırakmadı. Şimdi yine ııı benim öngörüm şu. Sayın Cumhurbaşkanımızın yine bu asgari ücret desteğini ııı güncelleyerek işverenlere destek vereceğini öngörüyoruz. Şimdi ben yıllarca istihdamın artırması, işsizliğin önlenmesi komisyonlarda görev yaptım. Yani şunu söyleyeyim. Daha önceden biz ne diyorduk? Kaliteyle eleman yoktur, biz istihdamı artıramıyoruz falan filan. Yani iki bin üçlü yıllardan beri kalifiye iş gücü artırıldı ama sorun nedir biliyor musun? Şimdi asgari ücret artışından en çok kim etkilenecek? Kim etkilenecek? Esnaf sanatkar etkilenecek. Iki türlü etkilenecek. Esnaf sanatkar dediğimiz fırıncı, bakkal, işte kuaför biz bunlara şu anda Türkiye’de işverenlere yönelik kirimden fazla teşvik var. Bunların
analizi yapılmadı. Etki analizi yapılmadı. Bunların etki analizi yapılıp bu esnaf sanatkar kesimine ve küçük iş yerlerine özel bir asgari ücret desteği verildiği takdirde ben inanıyorum ki bizim fırıncımız, kuaförümüz fazladan eleman alacak ve istihdamın artırılmasında önemli bir katkıda bulunacak. Bunların göz önünde bulundurması lazım. Yani eğer ki asgari ücret ııı bir maliyet olacaksa özellikle bu küçük iş yerleri açısından ele alınmalı ve destek ayrıca verilenmeli. Yoksa daha asgari ücret gündeme gelir gelmez hemen yandık, bittik. Iıı biz bunun altından kalkamayız gibi yani artık bunları bırakmak lazım ya. Yani daha asgari ücret artmadan hemen niye yanıp bitiyorsunuz? Devlet zaten size her türlü desteği veriyor, hükümet sizin yanınızda. Yani ııı bırakalım da eee şimdi o yüzden aslında o yüzdendir ki herkese de haklı olarak şöyle bir endişe var. Siz tabii esnaf kısmından tarafından söz ettiniz. Işte asgari ücrete zam oranları
konuşulduğu andan itibaren fiyatlarda tekrar meydana gelecek yükseliş. Bu da ııı karşı cephede yani asgari ücretle geçinen ve dolayısıyla milyonlarca kişi ilgilendiren ayrı bir mesele. Iıı asgari ücrete yönelik yapılacak zamla beraber gündeme gelen fiyat artışları. Oradaki sizin söylediğiniz gibi fırsatçılığın da aslında önüne geçilmesi lazım. Asıl mesele biraz o. Hükümetin işvereni teşvihi desteği var evet ama biraz da özellikle fiyatlar
bazında faiz fiyatlar noktasında herkesin de üzerine düşenin yapması lazım. Bu konuda biraz ııı hakkı da teslim etmek lazım aslında. Ileşiriyi de yapmak lazım. Bu arada ııı Cumhurbaşkanlığı küllesinden de görüntü yansıyor ekranlara son kontroller yapılıyor zannediyoruz. Birazdan saat on iki olarak aktarılmıştı ama bir sarkma var on dört dakikalık bir sarkma zannediyoruz. Dakikalar sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’dan gelecek, öğreneceğiz. Iki bin yirmi üç yılına yansıyacak asgari ücret
oranlarına. Buyurun Sayın Karakar. Iıı az önce sizin de ifade ettiğiniz üzere dedik yani şimdi ııı büyüme rakamları sermaye lehine çalışanların arehine. Bu durumda biz Türkiye gerçekten çok zorlu bir süreçten geçiyor. Dünya genelinde biliyorsunuz üretimi açısından, eflasyon açısından sıkıntılar var. Ve dolayısıyla ııı işverenlerimizin de fedakarlıkta bulunarak ııı
çalışanlarımızı desteklemeleri lazım. Mutlu çalışan demek mutlu müşteri demek, verimli çalışan demek. Biz eğer çalışanlarımızı rahatlatmadığımız takdirde ve günlük gıda ihtiyaçlarını bile karşılayamayacak ııı düzeyde olan bir çalışandan verim de bekleyemezsiniz. Dolayısıyla asgari ücret artışını anında kalkıp da bunu fırsatçılığa dönüştürmenin bir anlamı yok. Gerekirse fedakarlıkta bulunacağız ki bu enflasyon artışı durmadığı müddetçe biz bu ekrandan bugün sekiz binli rakamları konuşuyoruz. Yarın on binli, on beş binli rakamları konuşmaya devam ederiz. Dolayısıyla bizim temel meselemiz enflasyonun düşürülmesidir. Enflasyon düşürüldüğü zaman hem işveren ııı önünü görecek, dahi üretim yapacak, kâra artacak, hem çalışanlarımız rahat edecek. Şimdi şöyle şu bilgiyi de aktaralım ııı Sayın Karakas. Eee Türk İş Genel Sekreteri Kavla’nın ııı basında düşmanından gelen bir açıklama var. Bize herhangi bir davet gelmedi basına şimdi bir açıklama yapmayacağız. Erdoğan’ın açıklamasının ardında yazılı açıklamamızı yapacağız ııı değerlendirmesi. Iıı buna ilişkin de bir ııı yorumunuz olur mu? Yani şimdi Gülden asgari ücret meselesini biz kamuoyunda hep yanlış biliyoruz. Neden yanlış biliyoruz? Bu bir toplu iş sözleşmesi müzakeresi değil. Yani yasada iş kanunu açtığınız zaman diyor ki işçi
işçi tarafını temsilen üyeler işveren ııı tarafını temsilen üyeler ve hükumeti temsilen çalışma bakanından oluşan üyelerden oluşan bir komisyon. Yani bu komisyonun görevi günün koşullarından enflasyon, büyüme oranları, geçim endeksleri bütün bunları göz önünde bulundurup oturup birlikte asgari ücreti belirlemeyen fonksiyonu verilmiş. Yoksa böyle kıran kırana ııı toplu iş sözleşmelerinde olduğu gibi böyle
bir olay yok. Iıı dolayısıyla Türk iş katılmasa bile geçmiş dönemlerdeki istatistiklere de baktığımız zaman yani her dönem oy birliğiyle zaten alınmıyor asgari ücret kararları. Dolayısıyla yine ııı oy çokluğu ile alınması mümkün. Türk işin de ııı ben Türk işe hak veriyorum. Işçi kesimi son son derece haklı. Çünkü dokuz bin teralik bir rakam söylediler ve benim kanaatime göre dokuz binlik rakam geçmiş
yıllardaki enflasyonu ve az önce de ifade ettiğim ııı etkenleri de göz önünde bulundurduğumuz zaman çok küçük bir rakam değildir. Peki. Eee ve zaten onlar ııı başından beri açıklanmışlar. Yani kırmızı çizgimiz demek ki dokuz binin altında da olacağı için zaten katılmayacaklar. Peki şimdi aslında birazdan göreceğiz. Dediğimiz gibi hazırlıklar da devam ediyor Cumhurbaşkanlığı külliyesinde. Stüdyomuzda da TGT ÖBEL ekonomi Müdürü Sayın Celal Toprak var. Hoş geldiniz sayın. Merhabalar, iyi yayınlar
çok teşekkürler. Eee biz eee sosyal güvenlik uzmanı. Merhaba Celal Bey. Merhabalar nasılsınız? Teşekkürler sağ olun. Eee Sayın Karakaç size sorduğum soruyu Sayın Toprak’a da sormak isterim. Şimdi konuşulan rakamlar var. Bir bant bir aralık da var. Eee siz ne ön görüyorsunuz? Birazdan Sayın Cumhurbaşkanı’nın telaffuz edileceği rakam rakamı ilişki. Asgari ücret TOTO gibi. Değil mi? Evet. Bir takım şeyler
söylüyor tabii. Eee yani burada eee bir aralık var ama o aralığın içinde nasıl bir rakam bulunacak onu bilmiyoruz. Yani Türkçin rakamı eee anladığım kadarıyla ona ulaşılamayacak. Eee çünkü bizim Rejit’teki arkadaşlar da sandalye sayısının azaldığını görmüşler buradan. Eee bir saniyeyi azaltmışlar herhalde. Öyle bir detay mı var? Evet. Şimdi biraz önce de çünkü şöyle de bir açıkta sizin söylediğiniz çok önemli bir detay. Eee az önce Türk İş Genel Sekreteri Pevul
kavlan basın danışmanı bize bir davet gelmedi açıklamasını yapmıştı. Onlar da yazılı açıklama yapacaklarmış. Yazılı açıklama yapacaklar. Şeye katılmıyorlar herhalde. Eee açıklamaya katılmıyorlar. Yani o zaman demek ki onun altında bir rakam olacak. Ama bu işte eee yedi bin beş yüzlerin de altında olma ihtimali yok. Sekiz bin civarında bir rakam bekleniyor. Öyle bir. Eee bu eğilim daha güçlü şu anda onu
ifade etmek lazım. Eee burada İsa Bey de eee biliyordur. Eee çok eee araştırmaya dayalı yapılmıyor bu iş. Biraz böyle işte eğilimler vesaire der. Eee işte işçi kesimi ne kadar etkilenilecek. Iş verenin yükü ne kadar artacak. Böyle bir bir sürü eee şeye bakılıyor. Enflasyona bakılsa çok farklı tabii. Farklı. Yani enflasyon yani eee söyleşiler var. Zaman zaman röportajlar var. Orada görüyoruz. Eee yani asgari hücreti hiç artmasın. Ama eee fiyatlar da aşağı inse. Fiyatlar da artmasın diye. Böyle bir beklenti var. Asgari hücretin eee arttırılma nedeni esas eee enflasyondan kaynaklanıyor. Yani güçlü bir enflasyon yaşıyoruz. Eee o enflasyonun altında ezdirmemek gibi bir eee açıklaması var hükümetinde. Bekliyoruz. Aslında şu algı da var ama haklı da bir algı. Yani evet eee asgari hücrete zam yapılacak ama. Tamam. Eee şimdi
yapacağınız zamın da artık eriyor gidiyor. Artan fahiş fiyatlar karşılığında. Aslında bu çok ııı psikolojik anlamda zor ve sıkıntılı bir eşik. Bunun aşılabilmesi önemli aslında. Doğru. Haklısınız. Iıı yani ııı asgari hücrette bir artış oldu biliyorsunuz. Tabii. Geçtiğimiz yıl içinde ııı önemli ııı artışlar gündeme geldi ama fiyatlar aldı götürdü. Yani ona baktığınızda ııı fiyat artışlarının ya da enflasyonun bir
şekilde ııı önlenmesi eee ki önümüzdeki dönemde baz etkisiyle bir miktar düşecek. O psikolojik olarak belki bizi çok tedavi edecek. Yani çünkü bu işi psikolojik boyutu da var. Tabii. Yani cebimizi etkiliyor tamam. Eee alım gücümüzü etkiliyor. O da tamam ama bir de psikolojik boyutu var. Eee işte önden zam diye bir şey var ya. Aynen. Herkes önden zam yapmayı istiyor. Yani o çok ııı onun ııı psikolojik tahribatı çok büyük. Yani şimdi diyor ki bu arada Celal Bey çok affedersiniz ama şunu açıklayalım. Türk işten yeni bir açıklama daha geldi. Eee Türk iş açıklanacak asgari ücreti muhalefet şerhi koyacak şeklinde. İsa Bey. Evet. Türk işten de gelen yeni açıklama. Yani dokuz yüz binin altında olacağı kesin. Evet. Yani biz zaten masaya oturmayız demişler. Buyurun kesin sözünüz. Ama Türk işte estağfurullah. Yani şimdi oraya tekrar şey yapalım. Türk işte böyle bir açlık sınırını baz alan bir açıklama falan yaptı başlangıçta. Gerçi işte biz kırk yıldır yapıyoruz bu açıklamayı diye Türk Şu Başkanı eee olayı düzeltti. Eee ya da düzeltme ötesi yani açıklık getirdi. Eee sanki açlık sınırıyla ilgili bir rakam beklentisi varmış gibi bir imaj eee ortaya çıktı. Sonra da son dakikada dokuz bin lira açıklayınca biraz böyle eee
ters köşe gibi olmuş oldu sanki. Biz değil tabii de. Işte iktidar iş yön kesimi falan diye. Eee her zaman öyle oluyor zaten. Genellikle işte Türk iş Muharefet şerhi koyarak eee istediği bir türlü istediği asgari ücret alamıyor. Eee bu turdaki asgari ücret görüşmelerini az önce ııı İsa Bey’le de konuştuk. Eee bu süreç öncekilere göre biraz daha farklı mı ilerledi? Tabii eee yılda iki bin yirmi iki
sonrasından söz ediyorum. Eee bu sefer sanki işte eee işçi tarafının net bir rakamı sadece Türk işin belirlediği rakam ve o talepler üzerinde konuştuk ama eee çok kamuoyuyla paylaşılan net rakamlar olmamakla beraber dün Sayın Cumhurbaşkanı yarın bir işi ııı hal yoluna koyup açıklayacağız açıklamasında. Süreç burada biraz farklı ilerledi galiba. Ne dersiniz? Eee yok biz biraz daha eee asgari ücretle çok yakından ilgilendik. Yani eee kamuoyu daha yakından ilgilendi. Biz derken onu kastediyorum. Kamuoyu çok yakından ilgilendi. Eee ve herkes asgari ücretle olacak noktasında olduğu için eee süreci takip ettik. Eee aslında eee işte Türk işleri son dakikada eee rakamını açıklıyordu. Yani öyle bir beklent oluyordu. Tarşılıyordu. Neleri tartışıyorlar bilmiyorum. Yani orada işte eee bir çocuk, iki çocuk vesaire gibi ayrıntılar da konuşuluyor. Eee onları tartışıyorlar. Ama eee genellikle bu şekilde oluyordu. Bu sefer biz çok ilgilendik. Eee toplantıları eee işte medyada eee ilgilendi. Biz en iyi verenlerden biri bizdik. Kesinlikle. Ahmet her gün rakamlarla ilgili eee Ankara’dan bilgi aktarımında bulundu. O Ankara ekibi de iyi çalıştı. Çok başarılar gerçekten. Onları çok ciddi anlamda beslediler bizi bu süreç boyunca da. Yani onlar bir de iyi haber alan kaynakları var. Yani eee şey ya haber alma noktasında eee TGRT çok iyi. Tabii eee ana haberlerimize ayrı bir eee kategoriye koyuyorum. Onlar çok daha başarılı bir şekilde verdiler. Şimdi asgari ücretle ilgili eee biz gün boyunca bütün ekiplerimiz ve bütün sahiplerde çok sıcak tabii. Geliş bu arada salonda epeyce doldu basın mensuplarını yerine aldı. Birazcık herhalde süre yaklaştı artık. Eee asgari ücret bir de herkesi etkiliyor. Yani sadece asgari ücret alanları değil tabii. O da tabii. Eee çok önemli. Çok da asgari ücretle
ücretini asgari ücretle eee işte alan eee çok da geniş bir kesim var Türkiye’de. Sayın Cumhurbaşkanı geldi salona. Eee birazdan da açıklamaya geçecek zannediyoruz. Dönelim Ankara’ya. Evet. Çalışma ve sosyal güvenlik kanı Vedat
Bilgin de salonda. Hazır mıyız?
Aziz milletim değerli işveren temsilcisi kıymetli basın mensupları sizlere en kalbi duygularımla muhabbetle selamlıyorum. Her sene olduğu gibi bu yılda önümüzdeki yılın
asgari ücretini belirlemek üzere çalışan ve işveren temsilcileri çalışma ve sosyal güvenlik bakanımızın nezaretinde bir araya gelmişlerdir. Yapılan bir dizi toplantı sonunda çalışan ve işveren tarafları maalesef ortak bir rakam üzerinde anlaşamamışlardır. Hükümet olarak
biz tüm tarafların tekliflerini ve gerekçelerini saygıyla karşılıyoruz. Elbette her kesim kendi öncelikleri kendi hassasiyetleri kendi çıkarları doğrultusunda bir tutum ortaya koyacaktır. Bize düşen görev ülkemiz ve milletimiz için en doğru en hakkaniyetli en sürdürülebilir sonucun ortaya
çıkmasını sağlamaktır. Ne emekçilerimizin haklarının yenmesine ne de işverenlerimizin üzerine altından kalkamayacakları bir yükün bindirilerek istihdamın zarar görmesine rıza gösteririz. Meseleyi bu açıdan ele alarak taraflar arasında makul bir noktada uzlaşma sağlanabilmesi için samimi gayret
sarf ettik. Gönlümüz çalışan temsilcilerinin de bugün aramızda olmasını isterdi. Ancak taraflardan herhangi biri katılmadığı için hem çalışanların alacakları en az maaş düzeyini hem de buna endekli pek çok geliri belirleyen asgari ücreti ortada bırakamazdı. Nitekim geçmiş yıllarda da taraflar uzlaşmaya varamadığı halde hükümetçe sonuçlandırılan çok sayıda asgari ücret müzaykeresi vardır. Bu defa da öyle yaptık. Açıklayacağımız asgari ücret rakamı ülkemizin genel ekonomik ve sosyal görünümüyle
de uyumludur. Türkiye’de yatırım, istihdam, üretim, ihracat ve cari fazla yoluyla büyüme gayretlerimizin en somut sonuçlarını çalışma hayatında aldığımız bir gerçektir. Bugün ülkemiz otuz dört virgül yedi milyonluk iş gücüne karşılık
otuz bir virgül altı milyonluk istihdamla tarihinin en yüksek çalışan rakamına ulaşmıştır. Üstelik bu seviye kadınlarımızın iş gücüne katılımının rekor kırdığı bir dönemde yakalanmıştır. Küresel krizin gelişmiş ülkeleri dahi ciddi şekilde sarslı bir süreçte Türkiye’nin kalkınmasını artırarak sürdürmesi tüm dünyada ilgiyle takip edilmektedir. Ülkemizin elde ettiği her kazanımı seksen beş milyon vatandaşımızın tamamının hayat kalitesini yükseltmek için kullanıyoruz. Çalışma hayatında sosyal yardımlara, yatırımların teşvikinden sanayi ve tarım üretiminin desteklenmesine kadar her alanda bu gayretin izlerini ve neticelerini görmek mümkündür. Geçtiğimiz haftalarda kamu görevlilerinin ek göstergeden sözleşmelilerin kadroya geçilmesine kadar pek çok talebini bu anlayışla çözüme kavuşturduk. Bugün de biraz sonra sizlerle paylaşacağımız iki bin yirmi üç
yılı asgari ücret rakamını belirlerken aynı yaklaşımla hareket ettiğimizden kimsenin şüphesi bulunmasın. Memur ve emekli maaşlarında yapılacak artış oranlarını da bu şekilde tespit edeceğiz. Adeta akrebin kıskacında yoğrularak gelişen, büyüyen, güçlenen Türkiye’nin gerçekten çok büyük fedakarlıklarla kazandığı imkanları her bir insanımızın emrine vermeyi sürdüreceğiz. Aziz milletim, bilindiği gibi ülkemizde iki bin iki yılında bunun altını çiziyorum ve ısrarla söylüyorum. Yüz seksen dört lira olan asgari ücret
bizim dönemimizde bu da çok önemli. Nominal olarak otuz kat reel olarak yüz kırk iki yüzde yüz kırk iki oranında artmıştır. Geçtiğimiz yıl başında asgari ücrete o günlerin şartlarını dikkate alarak yüzde elli oranında artış yaparak net dört
bin iki yüz elli üç liraya yükseltmiştik. Sadece bununla kalmamış asgari ücretten alınan gelir vergisi ve damga vergisini de kaldırmıştık. Ayrıca tüm gelirlerin asgari ücret kadar kısmını bu muafiyet kapsamına dahil etmiştir. Yıl içinde enflasyonda yaşanan yüksek artış bizi temmuz ayında
yeni bir düzenlemeyle asgari ücreti hatırlayalım beş bin beş yüz liraya çıkarmaya yöneltmiştir. Bütün bunları yaparken unutmayalım. Sırtımızda bu devletin küfesi var. Alt yapıyla üst yapıyla bu ülkede eğitimde sağlıkta attığımız adımlar var. Bütün bunlarla beraber bu hesapları da ilmik ilmik dokuyarak yapıyoruz. Böylece yıl içinde asgari ücrette ortalama yüzde seksen ve kümülatif yüzde doksan beş oranında artış sağlamıştır. Ülkemizi faiz kur enflasyon cenderesinden çıkarma mücadelemizin meyvelerini toplamaya başladığımız şu kritik dönemde hem hakları koruyan hem dengeyi gözeten bir yol izliyoruz. Ama tabii sırtında küfe müfe olmayanlar atıyorlar. Şu kadar bu kadar veririz falan diye. Çünkü bir sıkıntısı yok. At. Nereye
giderse gitsin. Ama biz çok hassasız. Ve seksen beş milyon nüfusu olan ülkemiz ki bu yıl bir milyonun üzerinde bir artış daha söz konusu nüfus olarak yani yıl sonu itibariyle nüfusumuzun seksen altıyı aşması, yakalaması mümkün. Bütün bunları ne yapacağız? Düşünmek durumundayız. Şimdi bu ayla birlikte enflasyon oranlarının hızla aşağıya düşüşüne şahitlik edeceğiz. Enflasyonu inşallah yıl ortasında yüzde otuzlu. Yıl sonunda yüzde yirmili rakamlara indirmekte kararlıyız. Ülkemizdeki her kesimden her vatandaşımdan hesabını bu hedefe göre yapmasını istiyoruz. Asgari ücreti belirlerken hem geçmiş kayıpları telafi edecek hem de önümüzdeki yıla dair enflasyon öngörümüzü destekleyecek bir yaklaşım benimsefik. Şayet beklenmedik bir tabloyla karşılaşırsak tıpkı geçen yıl olduğu gibi yine bir ara düzenleme yapmaktan da
kaçınmayız. Ülkemizde her kesim işçilerimizin, emekçilerimizin, çalışanlarımızın gelir ve refah seviyesini artırmış bir yönetim olarak bundan sonra da hiç kimsenin hakkının zayı olmasına meydan vermeyiz. Biz milletimizle birlikte varız. Milletimiz için varız. Milletimizle birlikte
var olmayı sürdüreceğiz. Diğer tüm hususlar gibi asgari ücretle ilgili adımları da bu hissiyatla atıyoruz. Şimdi sizlerle birlikte önümüzdeki yılın asgari ücret rakamını paylaşmak istiyorum. Tabii bu süreçte gerek değerli
bakanıma gerek TİSK başkanımıza hassasiyetle bu süreci sürdürdükleri için şahsım milletin adına kendilerine çok çok teşekkür ediyorum. Net asgari ücret iki bin yirmi üç
yılında inşallah değerli arkadaşlar Anlıyorum. Net asgari ücret inşallah sekiz bin beş yüz lira olarak aramızda
Evet. Bu asgari ücretin öyle ki tabii işverene yansıması olduğu gibi bize de yansıması var. Bütün bu yansımalarını düşünerek bu adım attık. Böylece asgari ücrette geçtiğimiz yılın ocak ayına göre yüzde doksan dört. Temmuz ayına göre yüzde elli oranında artış sağlanmış yıllık ortalama artış oranı yüzde yetmişin üzerinde gerçekleşmiştir. Yeni asgari ücretin çalışanlarımız ve işverenlerimiz başta olmak üzere ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyorum. Tekrar bu süreçte emeği geçen herkese teşekkür ediyorum.
Sizleri de sevgiyle, saygıyla selamlıyorum. Kalın sağlayacak. Sayın Cumhurbaşkanım, Sayın Bakanım, değerli basın mensupları, hepinizi ben de şahsın ve konfederasyonumuz adına
saygıyla selamlıyorum. Uzun ve zorlu bir süreci hep birlikte geride bırakıyoruz. Biz her platformda ifade ettiğimiz gibi Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu’nun bu süreçte esasında üç tane önceliği vardı. Birincisi Sayın Cumhurbaşkanımız da az evvel ifade etti. Ülkemizin sürdürülebilir refahı oldu. Ikincisi çalışma arkadaşlarımızın, çalışanlarımızın enflasyon karşısında korunması oldu. Üçüncüsü de işletmelerimizi ve
üreticilerimizi ayakta tutarak üretimin ve istihdamın devamlılığın sağlanması oldu. Dengeli ve sosyal tarafların tümüne fayda sağlayacak bir asgari ücret belirlemenin önemini her daim aktarıyoruz. Biz bu süreç boyunca ki evlilden beri çok hızlanan bir süreç oldu bu. Pozitif mesajlarla ülkemiz çalışma hayatına da yine pozitif bir enerji vermeye de gayret ettik. Devlet işçi işveren ayrımına karşı olduğumuzu ben her fırsatta ifade ediyorum.
Bizden sık sık duyuyorsunuz. Devlet bizim devletimiz, işçi, bizim işçimiz, işveren, bizim işverenimiz aslında burada bir aile felsefesi var. Bazen tüm konularda anlaşıyoruz, bazen aile birileri arasında anlaşmazlıklar da olabiliyor. Ama biz günün sonunda esas olanın birlik, beraberlik ve bütünlük olduğunu kalpten inanıyoruz. Iıı bugün tabii işçi tarafıyla bazı görüşarlıklar olmuş olabilir ama yarın başka konularda yine mutabakatler sağlayacağız. Bu
masadan kalkacağız. Çalışma hayatının diğer oda kalanları için hep birlikte yeni masalara oturacağız. Oralarda da anlaşmalar sağlayacağız. Tüm taraflardan özellikle kıymetli basın mensuplarından değerli kamuoyunda ben bu süreci bütünsel bir bakışta ve sağduyla değerlendirmelerini istirham ediyorum. Kutuplaşmak, ayrışmak, çatışmak bizim biraz evvel ifade ettiğin bu aileye yakışmaz diye düşünüyoruz. Bugün açıklanan ücreti doğal olarak ııı düşük bulanlar
olacaktır. Yüksek bulanlar ııı olacaktır. Dengeli ve makul bulanlar da olacaktır ama her zaman ifade ettiğimiz gibi asgari ücret bir taban ücrettir. Makul olması gerekir. Hedefimiz hep beraber ortalama ücretin artırılması olmalıdır. Bu nedenle belirlenen rakamın üzerine çıkma imkanı olan işverişletmelerimize de ilave atılabilecek adımları atma çağrısında her zaman bulunuyoruz. Odağımızı enflasyonla mücadeleye önce alım gücünün korunmasına, artmasına, vergi istihdam kolaylıkları gibi çalışma
hayatının diğer konularını ayıracağız bundan sonra. Bu vesileyle ben başta Sayın Cumhurbaşkanımız ve ııı kıymetli bakanımız olmak üzere komisyon çalışmalarına katkı sunan hükümet, işçi ve işveren temsilcilerine teşekkürlerimi sunuyorum. Biz tizk olarak ülkemizin kalkınması çalışma arkadaşlarımızın refaha için işçi işveren kamu tek yürek diyaloğa, işbirliğine, üretmeye hız kesmeden devam edeceğiz değerli arkadaşlar. Ben belirlenen asgari ücretin ülkemiz için hayırlı uğurlu olmasını diliyorum. Saygı ve sevgilerimi sunuyorum. Sayın Cumhurbaşkanım asgari ücret Türkiye’de yaklaşık ücretlilerin yüzde otuz yedisini ilgilendiren bir ücret fakat onunla sınırlı kalmıyor. Bütün ücretleri ücret yapılarını düzenliyor. Asgari ücretin üzerindekiler kademe kademe
asgari ücretten sonra yeniden ücretlerin ayarlandığı bir sürece giriyorlar. Bu demektir ki sizin açıkladığınız ııı bu rakam bütün çalışanları sadece asgari ücrette çalışanları değil, onun üzerindeki çalışanları da emekçilerin de refahtan pay alacakları yeni bir ücret skalasına onları ulaştıracaktır. Bu Türkiye’nin büyümesine büyürken emekçilerini düşünen bir sosyal devlet anlayışına yakışan bir tutumdur.
Bu yaklaşım ııı Türkiye’nin ekonomik kalkınmasını toplumun bütünleşerek emekçileriyle işverenleriyle üretim sürecine daha ııı verimli bir şekilde katılmalarını sağlayacaktır. Sosyal devlet ııı politikalarına uygun bir yaklaşımı sürdürmeye eee katkınızdan dolayı size saygı ve şükran duyuyoruz. Iıı sürece katılan işverenlerimiz ııı ve işçi kesiminin temsilcileri ııı rakamların bugün masada olmasalar da bu rakamın ııı müzakereler sürecinde oluşmasına katkı yapmışlardır. Onun için Türk iş temsilcilerine de başta Sayın Burak ııı Bey olmak üzere TİSK ııı temsilcilerine de buradan teşekkür ediyorum. Saygılar sunuyorum efendim. Evet ben de tekrar gerek bakanıma gerek Burak Bey’e hakikaten bu süreç içerisinde ortaya koydukları performans sebebiyle şahsım milletim adına yine çok çok teşekkür ediyorum. Tabii bu açıklanan rakam bir yerde devleti olan maliyeti itibariyle işvereni olan maliyeti itibariyle
nihayi bir rakam değil. Tabii bunun adeta katlayanları var. Bunlarla beraber bu maliyet ne yapıyor? Daha da tabii artıyor. E bir diğer tabii işin yanı az önce de ifade ettiğim gibi devlet olarak hiç unutmayalım ki sırtımızda bizim önemli bir küfe var. Ve bu küfe devamlı doluyor. Alt yapıyla, üst
yapıyla, sağlıkta, eğitimde attığımız adımlarla ve bütün bunlarla beraber ulaşımda atılan adımlarla Türkiye yeni yüzyıla çok farklı bir bir işin içerisinde. Nitekim bugün şimdi
biraz sonra İtlis’deki yine bir açılışı yapacağım. Buradan videokonferans da yapacağım. Ve bu açılışta da yine çok ciddi bir bedel ödeyerek adım atıyoruz. Geçmişte hep söylediğimiz batıda ne varsa doğuda güneydoğuda da o
olacak demiştik. Işte şimdi onları da bir taraftan gerçekleştirmenin gayreti içerisindeyiz. Ben bu vesileyle tekrar tüm basın mensuplarımıza bu süreci yakından takip etmek suretiyle ortaya koydukları performanstan ötürü teşekkür ediyorum. Bu açıkladığımız asgari ücret ülkemiz milletimiz
için tüm işveren işçi kesimimiz için hayırlara vesile
olsun diyorum. Sizleri de saygıyla selamlıyorum.
Evet iki bin yirmi üç yılı itibariyle yeni asgari ücret sekiz bin beş yüz lira olarak açıklandı. Dakikada öncesinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından öncesinde konuştuğumuz aralık yakın bir aralık. Ne dersiniz? Iki değerlendirdik. Yani herkes aşağı yukarı bunu tahmin ediyordu. Iıı biz biraz önce yayına gelirken de ııı yaprak hanımla falan sohbet ederken de aynı şeyi söylediler. Iıı biraz önce siz de altını çizdiniz. Bu rakama benzer bir rakamı
ifade ettiniz. Iıı aşağı yukarı bekliyor. Çünkü Türk işin beklediği rakamı olmayacak. Anladığımız kadarıyla. Ama asla sekiz binin altında da bir beklenti yoktu. O arada tam ortasını buldular bence. Iıı yani tabii buna itiraz edenler olacak. Nereden baktığınıza bağlı bu iş. Tabii. Yani gıda infilasyonundan bakarsanız yüzde yüzde üzerinde yüzde yüz yediler civarında gıda infilasyonu. Oradan bakarsanız ııı yetersiz bulabilirsiniz. Işte işverene, devlete ııı biraz önce Sayın Cumhurbaşkanı da ifade etti gibi yüklerini dikkate alarak bakarsanız bu rakamı yüksek bulabilirsiniz. Iıı ama burada altı çizilen şey biraz önce TİSK Başkanı da ifade etti. Bizim asgari ücretten çok ortalama ücreti yükseltmek gibi bir hedefimiz olmalı. Asgari ücrette daha az insan yani üçte biri asgari ücret çalışıyor çalışanların. Iıı
bence biraz daha yani daha yukarıdaki ücretle ııı asgari ücretin üstünde bir ücretle çalışması çalışanların o ücretle çalışmasını hedeflemeliyiz. Onu söyledi. Ortalama ücreti yukarı çekmemiz lazım dedi. Iıı katılıyorum. Yani bizim ortalama yani refah o anlama geliyor. Yoksa ııı bütün hepimiz asgari ücretle çalışıp asgari ücretin beş yüz lira daha yukarıda olması ııı bin lira daha aşağıda olmasını tartışmamız yerine
ortalama ücretin çok yukarıda olması ve refah seviyesini yakalamamız daha anlamlı. Iıı onun için de işte çalışanların ııı işletmelerin ııı daha farklı bir noktaya doğru evrilmesi gerekiyor. O ne? Hem biz kendimizi geliştirmeliyiz çalışanlar olarak hem de işletmeler ııı işte katma değeri daha yüksek ürünler üretecek noktaya gelmeli. Daha yüksek fiyatla ihraç etmeli ya da iş pazarda satmalı. Işte
o zaman eee belki bu asgari ücret tartışması da bu kadar gündemimizde olmayabilir diye düşünüyorum. Peki. Bu günler gelsin. Gelsin. Evet. Eee İsa Bey ııı ilk değerlendirmeyi sizden de almak isterim. Gülden biz değerlendirmeyi on dört Aralık’ta yaptık. Asgari ücretin netini, bürütünü Türkiye Gazetesi’ndeki yazdığımızla yer verdik ve yüzde yüz isabetli oldu. On dört Aralık iki bin yirmi iki tarihli Türkiye
Gazetemizde asgari ücrete ilişkin beklentiler ışığında neti ve işverene maliyeti yani A’dan Z’ye tüm boyutlarıyla yüzde yüz ııı bir şekilde ııı tahmin ettik ve o şekilde de yer verdik. Dileyen bütün seyircilerimiz Türkiye Gazetesi’ndeki yazımızdan asgari ücretin netini, bürütünü görebilir. Yani gerçekten ııı TGT Ankara’daki arkadaşlarımız
Ahmet Bey olsun, Ercan Bey olsun ve Türkiye Gazetesi de gerçekten inanılmaz bir şekilde çalışıyor. Her zaman en gerçek, en güvenilir bilgileri veriyor. Ve biz de yıllardır bütün çalışanlarımıza bütün emeklilerimize yirmi sekiz yıllık bakanlık tecrübemiz, bürokratik tecrübemizle en güvenilir bilgileri verdik, vermeye devam ediyoruz. Buna açıkladıktan sonra ııı sosyal güvenliği sizden takip ediyoruz İsa Bey. Hiç merak etmeyin. Biz sizler okuyoruz eğer de ekonomiyi denince de akla Celal Toprak geliyor. Yani sizin TGT bulmanız ayrı bir olur. Haklı. Bizim için ayrı bir olur. Şöyle söyleyeyim. Eee sekiz bin beş yüz lirayetlik rakam gayet makul. Istihdam açısından ııı işin önlemesi açısından ve enflasyonla mücadele açısından ııı yani buradaki bizim en büyük temennimiz Celal Usta’dan da söylediği gibi yani en önemli sorun biz şu enflasyonu eğer dizginleyemezsek bu rakamları daha çok konuşmaya devam ederiz. Sunumun başında da söylediğim üzere geçmiş yıllardan nasıl üç dört kez asgari ücret güncellemesi diyorum. Yani aslında biz burada asgari ücreti güncelliyoruz. Neye göre güncelliyoruz? Enflasyona göre güncelliyoruz. Yani zam diyoruz ama aslında bir güncelleme olayı söz konusu. Burada en önemli olay kalıcı bir şekilde enflasyonla mücadele işte burada ııı sadece çalışanlara emeklilere değil özellikle üreten kesime işveren kesimine de ııı büyük pay düşüyor. Onları da fedakarlıkta bulunması halinde umuyorum ki şu enflasyon iletinden kurtuluşluyorum. Peki. Türküşün açıklamasını merakla bekliyoruz. Evet yazılı açıklama gelecekti. Evet. Biz açıklandıktan sonra yazılı bir açıklama yapacağız demiş. Beş yüz liralık fark var. Iıı her anda o farkı ifade edici o farkı dileye getirecekler diye. Şimdi aslında ııı bu arada tabii ben de ııı kendi payıma düşeni söyleyeyim. Ne mutlu bu ııı merakla beklenen yayını sizler gibi değerli isimlerle yaptık ve tabii her zaman ııı Reci’deki tüm değerli ekip arkadaşlarımızla beraber haber merkezimizle beraber onların da hakkını her zaman teslim etmek lazım. Şimdi Sayın Cumhurbaşkanı dedi ki aslında gönül isterdi ki eee çalışan temsilcileri de burada olsun. Eee bunun altını sıklıkla çizdi. Eee bu da önemli. Biz biz tüm samimiyetimiz de eee aslında eee tarafların anlaşmaları noktasında bir süreç yürüttük dedi Sayın Cumhurbaşkanı. Eee ne işçinin hakkını yediririz ne de iş vereni iş verenimizi yük altında ezdiririz açıklamalarında da bulundu. Eee çok teşekkür ediyorum. Noktalıyı alın bir araya gideceğiz. Sabah aranın ardından tüm detayları bu ekranlarda paylaşmaya devam ediyoruz. Sayın Celal Toprak çok sağlığınız. Eee İsa Bey sizinle yayına devam edeceğiz. Bir ara rica edelim izleyicilerimizden. Ardından gün
ortası kaldığı yerden devam edecek. On binden fazla noktada varsın da alış gidiş. Peki online de var mısın? Olmaz mıyım? Trend yolda, vatanda, ne on birde,
şefur, kütahya, porsenel, lastik, arena, omix, dore müzik, daha sayın mı? Yok yok daha ne sayacaksın alış gidiş? Alıp gitmeye başlıyorum. Sen de alış gidişle. Yeni yıl kirlı da bambaşka. Yılbaşına özel tüm ürünlerde yüzde kırk indiremek, ekstra yüzde yirmi beş indirim. Üstelik gömlek, pantolon ve trikolar bambaşka fiyatlarla.
Kirlıyla bambaşka bir yıla başla. Doğamız için adımlar atarken kirlenmeyi de göze almak
gerek. En zorun lekelere yeni.