Linki kullanabilirsiniz https://youtu.be/O_10GSjKDOY?list=PLWXQ0iArMOp8K103D-hJLttj2xxK4EVHe” target=”_blank” rel=”noopener”>VAMPİR – Böyle Buyurdu Kültür – Prof. Nevzat Kaya – B08 videosundan fısıltılanmıştır. Videoya ulaşmak için tıklayınız.
Hocam merhaba. Merhaba. Geçen bölümde sözleştiğimiz gibi bu haftaki konumuz vampires ve bu dolayı soruyla başlıyorum hocam vampir nedir? Bütün kültürlerde vardır vampir. Ne demek bu? Bütün kültürlerde mezarlarından kalkıp insanların kanını emen yaratıklar canavarlar vardır. Bizim hemisferde, bizim dünyamızda bu söylencelerin kaynığı genellikle güneydoğu Avrupa, Bacaristan, Romanya, Ukrayna hatta vampir kelimesi Türkçe oburdan geldiğine dair bir keşif var. Ege Üniversitesinden Türkolog arkadaşım onun etimolojisini yazdı muhteşem bir yazı. Obur, upir, vampir nasıl bu kavramların dönüştüğünü anlatıyor ve obur ne demek doymaz doymanın ne olduğunu bilmez. Nasıl bir şey vampir? Yeraltı güçleriyle çok ilintili bundan dolayıdır ki vampir kanla çok ilintili kan çünkü insanın maddi yönünü temsil ediyor kan vampirizm bağlamında tamamıyla tinselliğin ilahiliğin tam tersi niye çünkü kan hangi madde dini açıdan aslında tanrısal katta tabu olan madde yani yasaklı madde ya kurban töreninde tanrılar için akıtılır ve korunması istediğin kişilerin alnına nesnelerin bir yerine kan sürülür ve tanrılar korumayı genişletirler ama bunun dışında kan aslında kitap dinlerinde son derece tabudur ölüm demektir kan özellikle temiz olmama ara olmama zaten bu ara olmama meselesi nerede saklı vampirizm ve kan fetişizminde mezarlardan çıkıyor. Edebiyat tarihine baktığımız zaman mezardan yeni çıkan vampir yarı çürümüş bir ceset halindedir kan emer hemen genç birisine dönüşür.
Filmlerde bunu görüyoruz özellikle 1990 yılındaki Bram Sarkis Dracula adı altında çünkü Dracula’yı kullanamıyor Universal Studios ile kavgalılar ve bütün hakları Universal Studios’larında Francis Ford Coppola’nın filminde hatırlayın o yaratık gibi adeta Lovecraft vary bir yaratık olan yaşlı vampir İngiltere’ye girecekten sonra niye gencecik bir adonis gibi çıkıyor tabutundan çünkü gemide herkesi avlayıp Romanyadan İngiltere’ye gelisiye kadar meşhur Demeter gemisinde Avrupa’ya gelisiye kadar hepsinin kanını emiyor değil mi ne oluyor adeta o yaşlılığı o zombiliği gidiyor ütüleniyor burada korkunç bir filmde bütün kitap dinlerinin 180 derece tersine bir okuma var yani kitap dinleri ne diyor günahsız yaşarsanız sevapları işlerseniz tüm dini ve cibeleri yerine getirirseniz hepiniz cennetlik olursunuz vampir bu utopyanın bu manevi utopyanın tam tersini iddia ediyor diyor ki hadi orada bol bol cinayet işlersin gençlerin ne kadar gençse ne kadar dinamikse onun kanlarını emerseniz o denli güzelleşirsiniz gençleşirsiniz ve maddi anlamda ölümsüz olursunuz nasıl bir şey var vampirizmde biliyor musun karşılaştırmalı mitoloji açısından vampirizm global bir şey güneydoğasiye da da var dünya Amerika da da var Amerika da her yerde var kazıklı boyvodadan ve Osmanlı’dan bir kısığı hikaye mi o zaman tabii o vampir mitingin özel de kontdrakula kazıklı boyvoda vla tepesli birleşmesinden kaynaklanıyor yani vampir mitiyle örtüşüyor ne var vampir mitingin temelinde çok çok arkayık inanış var mesela insan kurbanlarına delalet ediyor veya avcılık toplayıcılık döneminde iki grup bir araya geldi mi karşı tarafın en cesur adamı öldürüdüğü onun gücünün size geçebilmesi için ne yapmanız lazım onu içselleştirmeniz lazım nasıl içselleştirilir o ilgili kişi yenilir değil mi ne var burada antropofoji var yamyamlık var boğayı yerseniz boğa gibi güçlü olursunuz biz çocuklarımıza bile diyoruz ye oğlum bak bu eti sen de boğa gibi güçlü ol bu tarz unsurlar kesinlikle çok kadim neolitik dönemlere öncesine kadar konferans veriyor bir şeyi içselleştirip onun gücüne muktedir olma değil mi dolayısıyla vampirizm 19. yüzyıldan itibaren 20. yüzyılda iyice ne popüler kültürle birlikte çok arkayık bize içkin bilinçsel sistemize içkin bir motifim yeniden hortlamasından başka bir şey değil neden yeniden hortluyor durup dururken bakın bu yine neyle ilintilidir modernite ile ilintilidir modernite bu kadar da ironik bir şey modernite dersiniz bilim onu bunu beklersiniz ama aynı modernite oturduğu dalı da kestiği için neyi kestiğini birazdan söyleyeceğim bu tarz kült ve irasyonel unsurlara da sebebiyet veriyor dolayısıyla hep tekrarlarım modernite bir malalyondur bir tarafta işte o meşhur vulgar anlamda ay ne modernler ne çağdaşlar ne teknoloji nasıl bir durum düzeni öteki tarafta karanlık şeyler neden karanlık şeyler modernizm ne sebebiyet verdi arkadaşlar modernizm insanı öylesine bağımsız kıldı ki bilim sayesinde kim işsiz kaldı tanrı işsiz kaldı değil mi tanrının işsiz kalmasıyla beraber tanrının niçenin prokleme ettiği gibi ölmesiyle beraber sadece tanrı ölmüyor ki tanrı ile ilgili bütün konotasyonlarda binlerce süren geleneklerde tasarımlar da gayet tabi ki tuz buza oluyor nedir bunlar cennet cehennem ebedi hayat manevi kurtuluş kıyamet gününde günahların affedilmesi vesaire bütün bunlar yok olunca ama aynı zamanda insanın kendisinin farkında olup yine de bir şekilde sonsuz hayatı kafasına koyduysa dipnot tanatoloji programımız ölümsüzlük bağlamında ne yapması lazım ölümsüzlük fikrini öyle veya böyle ayakta tutması lazım değil mi
Dolayısıyla vampirizm nasıl bir ölümsüzlük fikri biliyor musunuz sıkı tutunun son derece sekülerleşmiş bir ölümsüzlük fikri demek istediğim şu maddi anlamda ölümsüzlük fikri cennete gitmek oraya gitmek buraya gitmek belirli sınavlara atla bütün bunlar iptal oluyor dünyadayken ölümsüzlüğe ulaşabiliyorsunuz ve sonsuza dek yaşayabiliyorsunuz bunu mesela şeyde çok güzel görüyorsunuz on the lava’s left alive filmi için canlı filmi de bütün büyük senfolyleri imza atmış öteki marlow shakespearin kendisi olduğu ortayı çıkıyor anlatabildim mi kültür tarihine yön verebiliyorsunuz bu artık nasıl bir ölümsüzlük fikri son derece sekülerleşmiş bir ölümsüzlük dolayısıyla vampirlerin batı dünyasında ilk etapta klasik vampirle birazdan eminim değineceğimiz kontrakulaya kastediyorum ve o onun yani vampirin yaşama biçimi vampirin habitusu vampirin nasıl bir varlık olduğunun kılavuzudur brems tocker’ın drakula adı roman’a brems tocker dan sonra vampirler kesinlikle kesinlikle adeta o manuelle göre dizayn edilmiştir niye haçtan korkuyorlar sakın sakın şöyle bir şey sanmayın vay haç güçlü manevi güçler vampiri yeniyor artık földe siyaklılık klasik modernizmde haçın gücü mü kalmış Allah aşkına tanrının öldüğünü ilan etmiş orada iki tane ölümsüzlük prensibi bir araya geliyor bir tanesini kim temsil ediyor kutsal ruh babasının oğlu olan babasının oğlu dediğimiz zaman hemen trak batı kültürünün alfabetimlere bakacağız babasının oğlu kimdir annesini babasının namusunu temizlemek için öldüren orestir yunan trak ediyasının ortasındayız demek ki isa anne katili orestesi tekabül ediyor o haçtan kaçan maddi ölümsüzlüğü savunan oğul ise annesiyle yatan ana toprağında yatan demeterin rahminde isa diyarlarının merkezine gelen ediposun ölümsüzlük şeydir vampirizmin ölümsüzlüğü nasıl bir ölümsüzlüktür döngüsel ölümsüzlüktür nasıl ne demek istiyorum bununla hiçbir surette bir ütopyaya doğru yaşamıyor yani kollektif bir kurtuluş ebedi cennet sonsuz kuddüs hiç öyle bir şey yok sürekli dünyada kelimenin tam anlamıyla bakınız en ana fark bu vampir için şimdi ekolojik perspektiften bir okuma söyleyeceğim size ana mekan vampir için çok tutucu bir biçimde dünyadır yani vampirler isla ne yapmazlar simon hawking gibi babalarının oğulları mizali hadi dünyayı terk edelim demezler en kötü ihtimal ana topraklarından 50 sandık yanlarında seyyar bir biçimde toprak taşıyorlar ve o toprağa yatıp dinlenmesi ve son derece enerjik uyanması çok çok çok çok arkayik kitonyen mitleri tekabül ediyor antares vardır mesela yunan mitolojisinde güneş kahramanları onu yürümek çalışır antares ama ne zaman sırtıyla toprağın üstüne düşse annesiyle bir araya gelse anında güçlenip ayağa kalkıyor ve güneş kahramanlarının yani mahvediyor en temel anlamda
Allah çok inçeceğim bu konuşmadan sıkı tutunun hatta kemerlerinizi bağlayın hocam bağladık drakulanın bula bula 19. yüzyılda bu denli popülerleşmesi ne ile çok paralel biliyor musunuz aynen zikmund freud’un öydü pal karmaşasının keşfiyle öydü pal kompleksinin keşfiyle inanılmaz paralellik gösteren bir şey neden çünkü drakulanın ana sorunu nedir biliyor musunuz babanın gücünü reddediyor babanın gücünü reddediyor nereden buna varıyorsunuz çünkü haç babayı temsil ediyor o yüzden gündüzleri yaşayamıyor o yüzden güneşin altında olamıyor o yüzden babanın yasasını temsil eden dünyada gündüz var olamıyor bu gece yaratıklarına kriçe of the night ve senfoni mi diyorsun kurtlar hakkında konuşuyorlar ya onlar bu diye oluyor edeviye tarihi açısından baktığımızda vampir son derece antiklasist bir yaratık son derece romantik bir yaratık son derece romantik bir yaratık olduğuna göre müstakbel 20 ve 21. yüzyılda popüler kültürde postmodernizmde modernizmde inanılmaz varyasyonlarla karşımıza çıkacağını her şeyi birbirine bağlıyorsun serafta bu aslında şizofreni diye düşündünüz mü hiç hayır şizofreni değil her şey bir web şizofreni de belirtilerinden biri odur ya siz şizofreni diye demiyorum da hayır hayır daha et tabii ki şizofreni de çok arkayık bir web kurma teknolojisi çünkü bunu da bağlamda söyleyeyim şizofrenlerin ana sorunu süper ego’nun süper ego’ya dönüşememiş ve hala bir kameral biçimde bağımsızlığını ilan edip eskiden yazı öncesinde insanlar tanrıların sesini duyuyor o şekilde geçtikten sonra tanrılar sus pus oluyorlar şizofrenlerde ateistik bir biçimde bu döneme geri dönüş var geçen bölümüne de eleştiriler vardı söylemleriniz genelde kendi içine bayağı kapalı ona ne diyorsun her konuşmada modernizm ve tepki olarak çıkmış oluyor örneğin zombilik veya vampirizm ama bir yandan da modernist oluyor ama bir yandan da postmodernist oluyor sanki böyle bir kendi içine kapalı bir durum gibi ortaya çıkıyor yanılıyor mu yanılıyorlar mı deneyenler modernizm sayesinde ortaya çıktıklarını söylüyorum ve aynı zamanda da modernizme karşı olduğunu söylüyorsunuz modernizme şöyle karşı siz eğer modernizm sayesinde bütün dinler tarihini etkisiz kılarsanız dinler tarihinin şimdiye kadar bastırdığı bütün ötekiler ortaya çıkar modernizmin ana dinamiği budur modernizm bunu hep böyle ak ve kara diye yapar yani blok ortadan kırılır ama ilerledikçe postmodernizme doğru evlildikçe inanılmaz fraksiyonlara ayrılın mesela bunu vampir bağlamında buna en güzel örnek Roman Polanski nin vampirlerin dansı ya da korkusuz vampir avcıları adlı filminde kız vampire haç tutuyor ama vampir diyor ki gülerek ben diyor yani insanken hristiyan değildim yahudi idim yani burada bile yani 60’lı yılların sonunda geliyor bu film burada bile neyi görüyor artık modern vampirin haçtan kaçar karanlıktan kaçar sarımsaktan kaçar git gide modernizmin ikiye ayırdığı dinamiği itibariyle yani siz modernleşirken tanrı yoktur diyorsanız 2500 sene boyunca tanrı olduğu için engellenen bütün unsurları hortlatırsınız modernizm işte o yüzden çift yönlü bir madalya diyorum ve öyledir yani hortlatırmak pahasına yine de soracağım modernizmin en büyük eleştirisi şey değil midir içine kapanık olmak başka bir açıklamaya pay bırakmamak olabilir ki başka açıklama rasyonel açıklamayı aramak sorun doğrudan çıkmıyor mu hangi bağlamda soruyorsunuz şimdi her bağlamda daima bir doğru yok mudur modernizm zaten modernizmin sebebiyet verdiği felaketler buradan kaynaklanıyor modernizm hep rasyonel bir doğruyu ortaya koyuyor ama o iddiasından kaynaklanan sonuçlarını keşfin yapacağını esnasında fark edemiyor modernizm o yüzden zaten klasik modernizmde bu denli facialar oluyor ünitler birliğindeki diktatörlük almanyadaki facia ispanyada franco dönemi italyada faşizm modernizm diyor ki hurra keşfettik sırların minnetini ama kaç yapayım derken hep göz çıkarılıyor siz de aynı şeyi yapmış olmuyor musunuz bir kültür bilimci olarak siz de mesela vampir okuması ve yazı zombi okuması ve önceki programlardaki okumalarda da o kadar aslında anlatıyorsunuz ki başka bir okuma mümkün değil burada hayır canım gayet tabii ki mümkün yani ben benim eğitimin ve birikimin bağlamında anlatıyorum ben bunları zaten bir de öyle konular ki her dönem bunlar yeniden ele alınıyor hani vampir çok korkunç bir varlık ama aynı zamanda garip bir çekiciliği var modernizmin en tipik göstergelerinden hiçbir şey yani diyor vampir çok iğrenç ama aynı zamanda da herkes ona aşık oluyor yağmurdan kaçarken modernizm hep kendisini doluda buluyor çünkü neden klasik modernizm de o yüzden çok kısa sürüyor aslında modernizm hala hangi saflık var biliyor musunuz hangi duruluk var o 2500 yıl boyunca aydınlanma ce iddialan ortaya çıkmaya yani biz insanlık olarak artık bağımsızlığımızı ilan edeceğiz daha tanrıya bile ihtiyacımız yok bunlara konsantre olurken çatlaklardan neler neler ortaya çıkıyor değil mi inanılmaz şimdiye kadar görünmemiş irasyonellikler ortaya çıkıyor neden çünkü eskiden insanlar samimi samimi inanıyorlardı o irasyoneliteye mal yoktu ama siz şimdi tanrı öldü derseniz ve teknoloji bizi kurtardı derseniz tün insan kitlesi duasını artık güvenmediği için tanrıya inanmadığı için bambaşka maddi manevi kendini ifade etme dünyadan baş etme yöntemlerine başvuracaktır işte zaten brems docker’ın draculası da bunu ifade ediyor değil mi brems docker onu mitlerden mi çalıyor yoksa kendisi mi uyduruyor gökten zemmille düşmüyor dracula romanı joseph sherry den lefanuğ’un karmiyası var lezbiyan vampir illanda edebiyatı holidori den vampir hikayesi var bu hani the vampire tadında sonsuz diziden oluşan penetrate full’lar var o da güzel diziydi evet yeni sezonunu hiç beğenmedim son sezonunu yani hiç alakası yok yine bak ne yapıyor penetrate full modernizmin çok manyak bir şeyini nazi almanlığını kaliforniya’ya aplik ediyor o sürekli o almanca şiveyle konuşmak bilmem ne hepsi aynı kapıya çıkıyor neden hepsi aynı kapıya çıkıyor çünkü bizim repertuvarımız bu 500 senesi ona da birisi çıkıp işte 20. yüzyılda vampir şöyle dediğinde aman aman yeni bir ülvi bir şey çıkmayacak vampir ama başka bir dünyayı temsil ediyor değil mi tam işte modernizmin inşa ettiğini düşündüğü güzel yeni dünyanın adeta bir karanlık versiyonu gibi neden çünkü insanları artık vampirizm neyin meseleyini bu zamanda antropolojik mekanizmalar hep aynı olduğu için tanrıdan düşmüş tanörü için artık her şey teknik gelişime bağlı modernizmin projeleri Akdeniz’i kurutacağız Atlantropa adlı Afrika’dan Asya’dan ve Avrupa’nın birleşmesinden oluşacak bir kıtada sonsuz kaynaklara sahip olacağız yani dünyayı ve dolayısıyla insanı sadece teknolojik ve maddi açıdan bakma mesele de saklı vampirizm bir vampir nasıl çoğalıyor ısırdığı insanı ısırdığı zaman onu ya öldürebiliyor bu da çok ilginç yani illa vampir olacak diye bir şey yok öldürebiliyor ya vampir olmasına karar veriyorsa kendi kanından da ona içiriyor burada tam bir diyalektik ilişki var vampir kanını içtiği kişinin gençliğine almıyor aynı zamanda kendi lanetlenmiş ölümsüz kanından da ona içmesi için ve bu çok güzel gösterilir filmlerde
genelde damarlarda bir koyuluk olarak bir karanlık bir lanet olarak vücutta yayılır ve ne olur insan o saatten itibaren ruhunu yitirir o yüzden vampir ayna da göremez kendisini çünkü sadece bir parça ettir bu da insanların kültürel olarak nasıl uhrevi ve iman tazeleyici çağlardan nedenli tanrısız ve tanrıya uzak çağlara gelindiğinin bir semiyonu adeta bu açıdan bakıldığında vampir tamamı ile ölüm ve kalıma maddi açıdan bakan bunu özellikle hammer’ın dracula filmlerinde çok güzel görüyoruz benim en korkunç bulduğum yaşımdan kaynaklanan biçimde en ürkünç bulduğum vampir bella lu gosy değildir o 30’lu yılların vampiri o çok eski bir de o bir pantomin yıldızı gibi geliyor bize ama mesela Christopher Lee inanılmaz kabus bir vampirdi özellikle işte o 50’li yıllardaki hammer productions’ın vampirleri bu açıdan çok ilginç vampir ölüyor kontra kula ölüyor külünü topluyorlar ondan sonra onu mesela tabuta yaydıktan sonra birisini kesip kanını döktükten sonra dracula yenilenmiş bir biçimde tamamı ile kitonyen toprağa dair güçlerle diriliyor ve hep bir maddi doğum söz konusu kesinlikle neyin tam tersi sevgili arkadaşlar İsa’nın doğumunun tam tersi o inanılmaz manevi bir konsepsiyon kanrının kelimesi ile meryem ana hamile kalıyor zaten kan hiç yok İsa’nın annesinin kız olarak doğum yapması bu açıdan da çok önemli İsa’nın üstüne doğduğunda daha hiçbir surette kan bulaşmamış İsa kendisini kurban ediyor insanları kurtarmak için ebedi bu ruhani hayat için vampir de kontra kula da bu tam tersi insanlar kendilerini vampir yeniden dirilsin diye ve kırık plak gibi hep aynı hikaye tekrarlansın diye insanlar kendini kurban etmek zorunda ya da öldürülmek zorunda bakın burada ne görüyoruz vampir dolayısıyla bir birey değil adeta bir anonim prensip gibi sürekli kendisini tekrarlayan bir prensip hangi prensip hayatın olarak edilemezliği hususunda bir prensibi temsil ediyor vampir vampirler hep mutsuzdur melankoliktir vampirler hep mutsuzdur ama bu vampirlere adeta düşmüş melekteki melankolin yakıştırılması son derece bayran eski ve romantizmden ve geç romantizmden yakıştırılan bir habitos tur şeye bürünüyorlar vampirler iyi ve kötünün ötesinde her şeyi görmüşler binlerce sene yaşamışlar artık repertuvarlarında olmayan bir şey yok bunu çok çarpıcı bir şeyler de görüyoruz ve reisen interview with the vampire adlı romanda ya da filminde orada işte tam kuru tarafından oynanan lesta ne kadar böyle zalim duygusuz insanlar onun için kelimenin tam anlamıyla sadece kasaptaki et gibi değil mi meşhur faişenin öldürülüşü ne kadar sadistik bir aindir aslında çok korkunçtur küçük kızla beraber mi diyorsun küçük evet evet küçük kız onun gibi olmak istiyorum diye duruyor ya ve ölümlerde ötekisi neyi temsil ediyor lesta olma o işte tipik bu korkunç kaderi kabul etmemeye çalışan ama yine de senin temin bahsettiğin hermeno itik kısa devreden bir türlü sıyrılamayan çağdaş insan çağdaş insan tabii ki sorun ona çözüm ne sayın vampir hocam diye bir şey diyemez yani kan içmek zorunda bu tabii ki çok patsız bir mesel adam ve ifte bu lavas left alive aslında çağdaş insanın bir mesele yani serrekli dilimizde biz çok iyiyiz bilinçli yaşıyor olabiliriz ekolojik yaşıyor olabiliriz çok muhteşem olabiliriz sanattan anlayabiliriz ama çare ne hocam ne yapalım bu dünyayı nasıl kurtarırız insanlara nasıl iyilik edebiliriz dünyayı nasıl cennete çevirebiliriz hayır sonunda ne yapıyorlar sonunda o çifti parampir şık ediyorlar dürtülerine hakim olamıyorlar dolayısıyla ve vampirin melankolisinde ne saklı iyi olmayı gayet de isteyen bu konuda istekli olan eski klasik sizimleri şaşalı dönemleri çok saygılı bir biçimde alan özellikle edem buna enfes bir örnektir ama tabii ki eski homo işte insan ya da işte bir bir türlü kuyumuzdan ve suyumuzdan ve kelimenin tam anlamıyla mirasımızdan kurtulamıyoruz öyle bir nihilizmde saklı vampirizmde bazı popüler kültürel ürünlere göre vampir ataları gayet tabi ki isayı ele veren perek isayı ele veren iskari o bu da tam işte orestes ile ödipos arasındaki uçurumu dillendiriyor değil mi
halbuki yudas seviyor efendisini ama işte insan o 50 gümüş para için isayı satıyor orada da şey yok mudur isanın aslında bunu ona yaptırdığı iddiası vardır ya yorumlar var yani yeni ayette matanın versiyonuna göre isa biliyor hangisi olduğunu bilmiyor ama isa biliyor zaten sırf yudas onu gamazlamıyor ki petrusa da diyor sabaha kadar ne olur nöbet tutmak burada nöbet tutmamız lazım her an gelebilir tamam tamam diyor petrus sonra isa dönüyor ki horoz diyor üç defa kapmeden evvel sen diyor beni ele vermiş olacaksın bir dönüp bakıyor gidip geldiğinde Petrus horol horol uyuyor sonra da soruyorlar tanımıyorum diyor tabi kimmiş o musibilerin kralı o yüzden ama baş aşağıda çarmıha geriliyor nerede Roma’da öyle bir şey de var yani tanrı öyle cezalandırıyor vampir meselesini ben de çok severim bu arada dini yorumlarda bu aslında tanrıyı reddediyor bir yorum şöyle işte brems toker’ın romanı da öyleydi maçar prensi bir şekilde karısı bunun öldüğünü zannediyor ve intihar ediyor bu da tanrıya isyan ediyor ve o isyandan sonra dönüşüyor onu en güzel canlandıran şey kopala kopalanın son son manalı filmi madem diyor ben diyor bu kadar diyor hırsiyanlık için çabaladım sen benim en sevdiğimi elimden alıyorsun ne yapıyor fallik bir biçimde bu çok tehlikeli kılıcıyla haca saldırıyor yani fallik bir biçimde baş fallusa savaş açıyor bu anlamda aslında antikras değil mi gaye tabi ki bir deccalvari tarafı var niye ilk günaha kurban gittiği için kopalanın yorumuna göre niye çünkü bütün olan korkunçluklar bir sürü onun moralini bozamıyor ama o kadar hanım köylü ki o kadar aşık ki karısına bir şey yapmıyor tabi ki karısı değil o kim anne nehire düşen anne ya da drakula’yı romanda demeter adlı gemiyle ingiltere’yi getiren anne yani neyi kabul etmiyor vampir olacak drakula annenin baba tarafından tecavüz edilmesine veya istismar edilmesine ve ikinci yıl olmasını kesinlikle kesinlikle reddediyor dolayısıyla drakula mitinin de kabak gibi freud’un çağdaşı olarak bir öydüpar karmaşa var ve öydüpar karmaşasını yenemeyen erkek çok ilginç bir biçimde kadınlarla normal ilişki kuramıyor çok ilginç normal ilişki kuramamak derken yani seks yapamıyorlar ısırıyor ısırıyor o da başka bir şey o da sonradan postmodern vampirizmde bunu çok güzel görüyoruz aslında cinselliksizlik durumun gayet tabi ki anneye benzemekten kaynaklanan bir eşcinselliğe de götürüyor vampirleri dolayısıyla toptan bir biçimde.
Özellikle 2000’lerde çok ortalığı kasıp kavuran bir dizi vardı Buffy the vampire slayer nedense Amerika’da falan akademisyenler arasında büyük bir fırtına yaratmıştı Buffy studies Buffy seminerleri falan yapılır olmuştu bu aslında çok görünüşte şey bir diziydi B sınıfı hatta C sınıfı bir gençlik dizisiydi fakat aslında bütün bu temalar da vardı sonrasında da yine 2010’larda 4 filmlik bir seri vardı Twilight o da yine teenage muhabbetiydi sonra da bir daha vampir pek görülmüyor aslında yani zombilere bırakmış görünüyor görece yeni şeyler hakkında ne düşünüyorsunuz Buffy izlediniz mesela. Buffy’nin bazı bölümlerini izledim orada aslında Buffy şeyin palüdu gibi bütün son adam böyle salgın gibi gelen bu zombi dizilerin bu apokalips dizilerinin bir proloğu gibi bütün çeşitli vampir hikayelerin inanışları bütün olanaklar checklist misali işleniyor zaten o dizilerdeki motif korpusları sonradan inceleyip inceleyip o zombi dizilerine 100 kişi adlı dizilere evrildi çok ilginç Twilight şöyle bir eşik teşkil ediyor artık vampirler kesinlikle kesinlikle sosyal medya çağına uyum sağlamış durumdalar nasıllar son da çok da yakışıklı artık güneşe çıkabiliyorlar çünkü güneş artık onları tehdit etmiyor güneşin o işe yaradığı hususu kültürel olarak çoktan unutulmuş güneş adeta bir spot ışığı ne oluyor Edwardlar ve bütün şürekası üstlerinde tenlerinde adeta değerli taş gibi mücevher gibi bir pırıltı oluyor inanılmaz bir estetisizm yani zombilere geçmeden evvel vampirler Dorian Grayleşiyor bunu özellikle o venedik vampirlerinin süzüm süzüm süzülerek onların pekmez gibi süzülerek kırılarak drag queen gibi son derece cinsiyetsiz çift cinsiyetli androjin tadında canlandırılmaları ne oluyor son sonra ne oluyor perde kapanıyor Dorian Gray’in güzel sureti kapanıyor ve resmi oluyor resimlerde kitlesel biçimde artık vampirlerin birazcık kontrakula bağlamında lezat bağlamında bireyseliyye davet eden dinamikleri yok oluyor birer beyinsiz zombiye ve sürülere dönüşüyor diyebiliriz. Orada bir sahne vardır o aşılangıcın tek bir zombi bir tarlada iler o inanılmaz korkutur ve ilk gördüğüm diziyi inanılm çok korkunç yani o sürüler falan korkutmuyor mesela yürüyorsun onu uzaktan görüyorsun öyle sana bakarak bir sınıf çatışmasından da bahsetmiyor mu aristokrasinin sembolü değil mi gayet tabii ki fön desi yakırda kontrakuladan nasıl bir eda var kont ya adı üstünde aristokrat ve hangi çağ o çağ bakın bu da çok önemli endüstrileşme çağı işçilerin çağı Karl Marx’ın işte bütün işçiler birleşin dediği çağ yani vampir ne yapıyor aristokrat vampir ve çoktan bir adan olmuş 19. yüzyılda artık başkentlerde küçücük bir alana sıkışmış lüks semtleri sıkışmış ve işçiler evleri bütün o semtleri sarıp sarmalıyor değil mi insanların emeğini sömüren aristokratlar gibi o yüzden bakın kurt adamlar sürüde yaşadıkları için twilight’a da çok barizdir ikinci sınıfları ve işçi sınıfları ve kalabalık kitleleri temsil eder kurt adamlar daha ziyade romanları temsil eder vampirler de çok tekil tek tük yaşayan inanılmaz korkunç güce sahip ve o gücüyle insanların enerjisini yok eden emen sömüren ve kendi hayatını uzatan yaratıklar olarak da yorumlanabilir gayet tabiki şimdi tam bu noktada şey soracağım bir şey hem modernizm eleştirisi hem İsa düşmanı ve dolayısıyla hristiyanlık düşmanı hem de kapitalizmin sembolü nasıl olur olur tabi ki inanılmaz multivalenttir bu sembolle vampirler sırf İsa’yı eleştiriyor olsaydı hiç 2000’li yıllara kadar gelemezlerdi yok olurdu vampirler sırf işte aristokrasiyi eleştirseydi şimdiki gençler derdi ki ne manyaklık bu ne anlatıyor bunları anlatabildim ama mesela roman polanski’nin the fearless vampire klas filmi de çok ilginç bir motif var diyor ya bana haç sökmez ben muzevidim insanken orada vampirlerin mezarlarını buluyorlar herkesin geceleri çıktı hepsi alman isimler breda von krohler von of the phone fridrich böyle isimler sonradan vampir olanlar eskiden yahudi’ydi bakın roman polanski’nin dehasına bakın ve orada çok korkunç bir şey var kızını kaçırıyor kontra kula bunu kızı çok güzel sarı gidiyor kızını bulacağım diye sonra buluyorlar öylesini kaskatı kış kıyameti dışarıda hem vampir olmuş hem de olmuş getiriyorlar böyle dört köşe çok komik bir tarafı da kadının orada feryat figanı o kadar korkunç bir biçimde bir tanısı var ki ays fifteki insanların çığlığının tanısı var ki korkunç bir biçimde onur polanski oraya gömmüş diyorsunuz ah ah o kadar kötü ki sonra eriyor buz adam uyanıyor ve kaçıyor ve bütün isimler dediğim gibi şey almanca fridrich fridrich von krohler yani fridrich of hanı ufa falan değil o da ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah çok tatsızdır bir de ne vardır orada mu sevinin evinde pis sarımsakçılar her yerde sarımsak sarımsak leş gibi kokar ama vampirler de sarımsaktan kaçar neden vampirler sarımsaktan kaçar sarımsak ezelden biri antibiyotikleri bir gırs sarımsakta vampirizmin söylemesem olmaz bebekler bir diyoniz yak epidemi olduğunun en klasik gösterdiği her zamanki gibi diyoniz bir kere geldik sayın seyirciler herhalde romanda der ki ya frente değil dracola öyle mektup yazar her epidemik şey ki vampirizmde bir epidemidir sıkı tutun o dracola adlı romanda kadınları ilk etapta delirten hayvanları tamarhanedeki delileri ve kadınları işte bunlar hep müşel fukonun kitaplarının başlığıdır tabi tamarhanenin keşfi fukoda vampire benziyor fuko başvampir yalnız av alanı başka yerde vampir olma şansı verirse reddeder yani şöyle reddetmem insan kanı içmek zorunda kalmazsam reddetmem vejetaryen vampir neden hayır vejetaryen değil ne bileyim köpeklerimin kanını emerim yani onları da vampir yaparım karşılıklı birbirimizin kanına emeriz hocam o galiba bir kere oluyor niye ay yine roman polanski nin filminde kontra kula onları avlamaya çalışan profesör abron ziyosu oturtuyor karşısına diyor ki sizi diyor vampir yapacağım diyordu o kadar ürkünç ki ben diyor sizi çok beğeniyorum adam da vampirol oku tabi van helsing’in roman polanski icatı burada diyor kışlar diyor o kadar uzun ki diyor ve diyor geceler uzun ki diyor sizinle diyor sonsuza kadar uzun kış gecelerinde hep okuyacağız ve okuduklarımız hakkında tartışacağız diyor ay onu hayatım boyunca unutmam yani işte nereye bağlıyo ben mesela eminim cin carmış o alıntıdan çok etkilenerekten marlova Shakespeare yapıyor adamı bütün kompozisyonları yaptırıyor yani o açıdan çok güzel bir şey
ben de isterim hocam sanırım duygu da bize öyle kitap okuruz kavga ederiz gıcık olduğumuzun kanını emip onu vampir yapmayız deriz şaka yaptık şimdi öleceksin sen bize bağırırsınız yine diyonist size bitirirken bir şey sormam lazım neye bu kadar sinirlisiniz içinizde bir öfke var kültüre böyle samimi bir biçimde insanları inandırtıyor bütün dinamiklerine o kadar samimiyetsiz o kadar sinsi hafızalanız almaz yani hafızalanız almaz bir şey söylüyorsun öyle ama o yüzden çok öfkeliyim yani bunu 1995 96 larda keşfettim iki üç sene böyle yani her şeyden soğudum aman dedim ne yapalım bu da böyle yani bir komplo gibi mi yani hayır kendisinde kendisinde şöyle bir şey kültür şunu biliyor şimdi ben kültürüm ben biliyorum ki istediklerim çok ağır aslında son derece gayri insani ve böyle benim isteklerim yerine geldikçe de geriye dönmez bir hale geliyoruz o kadar kandırıyorum ki o kadar ters bir optimizm aşılıyorum ki birden bire her şey bittiğinde diyeceğim ki sizin seçiminiz de ne yapayım böyle bir şey hocam yıktınız bizi şu anda yok canım yıkılmaya gerek yok ama şüpheyle bakın yani hakikaten şüpheyle bakın çok şüpheyle bakmaktan fena olduk hocam burada yeter yok o anlamda şüpheyle değil öyle ay bu ne anlamda bir şey uydurmuşuz ve tam yani vazgeçelim mi geçmeyelim eminim öyle dönemler olmuştu becerememişiz yüzlerce yıl binlerce yıl yaşayacağız ya sıkılmaz mıyız hayır benim korkum şu tam biz vampir oluruz atom savaşı çıkar kalırız sap gibi ortada böcek yeriz bu sefer ay Allah’ım bir şey yiyecek bir şey de kalmaz ve vampir vampirin kanını içmez çok fena o hocam teşekkür ediyoruz ve bir sonraki bölümde görüşmek üzere diyoruz görüşürüz gençler abone ol
İlk Yorumu Siz Yapın